čtvrtek 25. srpna 2011

České knihy jako filmy (seriály)

Největší inspirací k tomuhle článku je pro mě moje nedávná vzpomínka na maturitu a jak jsem řešila, které filmy vznikly podle knížek a mohla bych si je dát do seznamu četby.

Já jsem ještě maturovala podle staré maturity, takže nevim jestli se ještě nejaké seznamy četby vůbec dělají a nebo jakým stylem. U nás to bylo, ale tak, že ke každé maturitní otázky z čj jsme museli mít, alespoň něco (bylo jedno, jestli jste přímo přečetli knížku, viděli film nebo byli na divadelním zpracování).

Podle mě by se, ale tenhle článek mohl hodit ať už jenom jako inspirace nebo třeba do běžnýho hodin češtiny.

Když bude u jména filmu + a klidnete na něj, tak přejdete na stránku věnovanou právě tomutu filmu (seriálu) na CSFD.

Určitě tady nejsou všechny filmy, které kdy podle českých knih vznikly. To je samozřejmé, protože všechny neznám a nebo si na nějaké nevzpomenu.

Tak jdeme na to :D.


Snad největší autor filmových předloh v současnosti

Tak tohle podle mě určitě sedí na Michala Viewegha. Podle jeho knížek už vznikla spousta filmů. Musím přiznat, že Michal Viewegh není zrovna můj favorit. Četla jsem od něj jen Příbad nevěrné Kláry a musím říct, že mi to stačilo. A ani bych tuhle knížku nečetla, ale chtěla jsem mít něco od pana Viewegha v seznamu četby.
Nejsem ani nějak velký fanoušek filmů, které vznikly podle jeho předloh. Nejvíc se mi zatím asi nejvíc líbily Báječná léta pod psa. A taky možná Román pro muže nebyl zase až tak špatný, ale oba filmy jsem viděla jednou a stačilo mi to.
Uf, to je na začátek kritiky. Neodsuzuju jeho fanoušky (to bych si nikdy nedovolila, ať každý čte co chce), ale já k ním určitě nepatřím.

     - Báječná léta pod psa +
     - Výchova dívek v Čechách +
     - Účastníci zájezdu +
     - Román pro ženy +
     - Případ nevěrné Kláry +
     - Román pro muže +
     - Nestyda + (předlohou filmu jsou Povídky o manželství a o sexu)


Nudíte se? Kupte si medvídka mývala

Kdo by neznal tuto hlášku? Kdyby přece někdo nevěděl (což je teda ostuda ;)) tak je to z Postřižin od Bohumila Hrabala. Podle knížek od tohoto autora vznikly podle mě vůbec nejlepší filmy. Ale zase musím přiznat, že úplně všechny filmy taky nemusim. I od Hrabala jsem četla jenom jednu knížku a to Ostře sledované vlaky. Musím říct, že mě ani film, ani kniha nenadchly. Nejvíc se mi líbila asi poslední dvojstránka knížky, a ta zrovna ve filmu vůbec nebyla.
Nejvíc se mi líbí film Slavnosti sněženek, který je můj nejoblíbenější film vůbec.

     - Ostře sledované vlaky +
     - Něžný barbar + (kdybych nepsala tento článek, vůbec bych nevěděla, že film existuje)
     - Postřižiny +
     - Slavnosti sněženek +
     - Obsluhoval jsem anglického krále +
     - Příliš hlučná samota +


Trochu humoru, prosím!!

Jsem bych zařadila přinejmenším hned dva autory a to Karla Poláčka a Zdeňka Jirotku.
Od Poláčka jsem četla Muži v offsidu a Bylo nás pět. Obě knihy vřele doporučuju. Poláček je prostě taková klasika, která se dá číst kdykoli a může ji číst kdokoli.
Od Jirotky jsem četla Saturnina a fakt povedená knížka. Kdo se chce zasmát určitě si ji přečtěte. Zfilmovaného Saturnina jsem neviděla, takže nevím jak je na tom filmově. Jinak myslím, že Saturnina uvádí divadlo ABC jako hru.

Karel Poláček - Dům na předměstí +
                       - Muži v offsidu +
                       -  Hostinec U Kamenného stolu +
                       - Bylo nás pět + (seriál)
 Zdeněk Jirotka - Saturnin +


Něco málo z psychologické prózy

Tak zrovna tato část literatury asi není moc oblíbená. Jsem zařadím Jaroslava Havlíčka (nepleťte si ho s Karlem Havlíčkem Borovským!). Od Havlíčka jsem nic nečetla, pouze viděla některé filmy. Nejsou špatné, ale zrovna můj šálek čaje nejsou.

     - Petrolejové lampy +
     - Ta třetí +
     - Helimadoe +
     - Prokletí domu Hajnů + (předlohou je román Neviditelný)


Historie neuškodí

Sem zařadím duo českých spisovatelů a to Aloise Jiráska, Františka Kožíka. Aloise Jiráska není potřeba představoat. František Kožík až tak známi není, ale za přečtení stojí.

Alois Jirásek - Psohlavci +
                    - F. L. Věk + (seriál)
                    - Temno +
                    - Filosofská historie +
František Kožík - Největší z Pierotů + (seriál)


Sólo pro dámy

Momentálně si vzpomenu jen na dvě autorky, které mají zfilmované nějaké své dílo. Tyto dvě dámy jsou Bára Nesvadbová a Valja Stýblová.

Bára Nesvadbová - Bestiář +
Valja Stýblová - Skalpel, prosím (film jsem neviděla a ani nečetla knížku, ale od Stýblové doporučuji Mne soudila noc)


Další zfilmované české knihy

Existuje mnoho dalších zfilmovaných českých knih. Ještě nějaké uvedu, ale už to nijak nebudu rozdělovat.

Vladislav Vančura - Rozmarné léto +
                            - Markéta Lazarová +
                            - Kones starých časů +
Karel Čapek - Bílá nemoc +
Eduard Bass - Lidé z maringotek +
                    - Cirkus Humberto + (seriál)
                    - Klapzubova jedenáctka
Ota Pavel - Smrt krásných srnců +
                - Zlatí úhoři + (tak se přímo žádné dílo Oty Pavla nejmenuje, ale tento film je inspirovaný jeho
                                          povídkami)
Karel Jaromír Erben - Kytice +
Karel Hynek Mácha - Máj +
Jaroslav Hašek - Dobrý voják Švejk +
                        - Poslušně hlásím +
Vladimír Páral - Milenci a vrazi +
                       - Muka obraznosti +
                       - Playgirls 1 +
                       - Playgirls 2 +
Josef Škvorecký - Tankový prapor +


zdroj obrázků - weheartit

Žádné komentáře:

Okomentovat