sobota 27. srpna 2011

Suma sumárum

Musím se přiznat, že do takových svých 18 let jsem přečetla za celý život asi tři knížku (teda možná spíše dvě a třičtvrtě). Svůj deficit jsem, ale úspěšně za poslední dva až tři roky smazala. To můžu říci s klidným srdcem.

"Čtecí" maniak se ze mě stal ve čtvrťáku na střední škole, když jsem si chtěla rozšířit seznam četby k maturitě. Musím, ale přiznat, že mi to bylo úplně na houby, protože jsem si vylosovala poezii a v té se absolutně nechystám ;).
Nicméně mě mé knižní nadšení neopustilo ani po maturitě. Spíš právě naopak :D.

Letos v létě jsem přečetla asi 5 knih za měsíc, ale například minulý rok jsem od začátku června do konce záři přečetla 60 knížek, což byla fakt síla ;). Protože většinu knížek si půjčuju v knihovně a do knihovny musím cca 10 km dojíždět, tak jsem pořád někoho otravovala, aby mě tam dovezl. Máma ze mě byla na prášky. Naštěstí (možná naneštěstí) jsem se letos umírnila a tak často do knihovny nechodím =).

Jelikož už "pár" knížek na svém kontě mám, jsem se rozhodla vytvořit takový sumář.

Sumářem myslím, že dám dohromady co se mi líbílo a naopak co se mi nelíbilo.


Nejoblíbenější autor
Spíš jsem měla napsat autorka. Tou je totiž česká autorka Petra Neomillnerová.
Proč zrovna Petra Neomillnerová? Protože jsem přečetla už opravdu hodně jejích děl a všechna se mi líbí, jak trilogie Písně čarodějky o čarodějce Moire, zaklínačka Lota nebo upíří série Tina Salo. Z těchto tří hrdinek mám nejraději asi Tinu, ale má nejoblíbenější postava od Petry Neomillnerové je Anka. Ta bohužel nemá svoji knihu, objevuje se pouze v několika povídkách.
Co mě potěšilo je, že se možná dočkáme i zfilmované Tiny Salo. Opravdu se těším ;).


Nejoblíbenější žánr
Tady to není tak jednoduché, protože nemám vyloženě oblíbený žánr. Přečtu všechno, co mě aspoň trochu zaujme a to jak YA literaturu, historické nebo společenské romány, fantasy atd.
Teď, ale většinou čtu YA fantasy. Dřív jsem naopak vyloženě preferovala historické romány.


Nejoblíbenější série
Má nejoblíbenější série je Hraničářův učeň. Hraničáře jsem zatím přečtla desett dílů a všechny mě bavili a nemohla se dočkat dalších dílů. Teď netrpělivě očekámám jedenáctý, který asi už bohužel bude poslední.
U sérií, které mají více než 3 nebo 4 díly se mi stává, že mě prostě přetanou bavit a do čtení dalších dílů se musím přemlouvat. Někdo by řekl, tak je nečti, ale já chci prostě vědět jak to bude dál s postavami té určité série.
U Hraničáře se mi to, ale nikdy nestalo. Vždycky jsem si všechny díly přečetla s chutí.


Nejoblíbenější díl série
Aby nedošlo k nedorozumění, Hraničářův učeň se mi líbíl komplexně. Tady chci uvést konkrétní díl, který se mi z nějaké série líbíl. A tím dílem je Zavržený od Beccy Fitzpartick. Tuhle knížku fakt miluju a nedám na ní dopustit. Když se mi dostala do rukou, začala jsem hned číst a během dne byla přečtená. Pro velký úspěch jsem si ji druhý den přečetla znova ;).


Nejoblíbenější samostatná kniha
Donedávna by to byla asi kníha Bylo nás pět od Karla Poláčka (nedám dopustit ani na knížku ani na seriál, který se podle mě moc povedl). Teď je to Ještě než umřu od Jenny Downhamové. Tahle knížka ve mě zanechala opravdu silný dojem. Fakt, že jsem ji skoro celou probrečela na tom nic nemění.


Nejhorší kniha co jsem přečtla
S určitostí můžu říct, že je to Angelologie od Danielle Trussoni. Po přečtení téhle knížky jsem si řekla už nikdy víc.


Nejhorší série
Nejhorší série pro mě je Dědictví otců od Roberta Merleho. Abych tuto sérii trochu příblížila, tak vězte, že se jedná o historickou sérii z Francie. Původně měla tato sérii 6 dílů a poté byla rozšířena o dalších 7 dílů. Právě těch sedm dílů hodnotím za příšerných.
Jelikož autor dopisoval tuto sérii ve vysokém věku, přišlo mi, že se bojí smrtí dřív než dílo dokončí proto úplně vypustil v průběhu děje nějaké postavy aby nemusel tolik rozvíjet děj.


Nejhorší díl série
Tak tady zařadím Zápalné oběti od Laurell K Hamilton. Proč? Protože když se v sérii objevil Richard, hned jsem se do něj zamilovala. Vážně opravdu moc. A tady se k němu Anita chovala jako k nějaké onuci. To mě dožralo.


Nejoblíbenější mužská postava
Tady jsem se rozmýšlela mezi Richardem (série Anita Blake) a Patchem (Zavržený). A po dlouhém váhání vyhrál - chvílka napětí ;) - Patch. Toho bych fakt chtěla potkat. Tajemný, hezký, chytrý, trochu grázl a hlavně mooc sexy. Toho bych si fakt nechala líbit ;).


Nejoblíbenější ženská postava
Po dlouhém váhání sem zařadím Alyss ze série Hraničářův učeň. Je to sice vedlejší postava, ale určitě si tuto pozici zaslouží, protože u Alyss se spochuje krása s chytrostí a hlavně kamarády nikdy nenechá ve štychu.


Nejoblíbenější záporák/záporačka
(pozor na spoilery) Zařadila bych sem Afroditu, ale ta až zase taková záporačka není. Takže jsem zvolila Rixona, dalšího sexy chlapa ;). (na spoilery jsem upozorňovala proto, že v prvních dílech se Afrodita jevila jako záporačka a u Rixona to bylo naopak).


Nejhorší postava
Bez dlouhého váhání tuto pozici obsadila Zoey ze Školy noci. Pro mě je to prostě taková naivní pipka. Radost mi udělal sedmý díl Školy noci, kde se moc nevyskytovala.



4 komentáře:

  1. Uf. Docela jsem si oddechla, že nejsem jediná mezi knižními blogery, kteří nezačali číst snad ještě v plenkách. Mě čtení chytlo až nějak na začátku tohoto roku (po mých sotva dovršených patnáctinách) a zatím mě docela drží. Ovšem musím říct, že zorientovat se mezi všemi knižními sériemi, postavami, různými cizími názvy (věř, že donedávna jsem ani nevěděla co je to GFC, nebo goodreaders) atd. je docela těžké. Také jsem spoustu knih zatím nečetla, ovšem vše doháním =).
    Pff, nějak se to proměňuje v komentář o mých žvástech .. Takže tento nápad se mi moc líbí. Klidně by se mohl rozrůst i o další položky =). Jinak jsem se chtěla zeptat, pro jaké nakladatelství Petra Neomillnerová píše? Nikdy dříve jsem o této autorce neslyšela, ale podle tvého doporučení by stálo za to si od ni něco přečíst.

    OdpovědětVymazat
  2. Já se třeba až minulý týden dozvěděla, že nějaká zkratka GFC existuje a co znamená ;), takže s tím bych si nelámala hlavu :D.

    S Petrou Neomillnerovou je to složitější. Její díla vychází u různých nakladatelů. Někdy i jednotivé díly mají různé nakladatele ;).
    Její knížky jsem si půjčila z knihovny, takže jsem je nijak nemusela shánět. Některá její díla jsou už i vyprodaná.

    Ale co určitě seženeš její samostatný román Dítě skály. A taky teď vychází znova série Tina Salo, první díl už vyšel a druhý by měl vyjít tento měsíc (Dítě skály i Tinu seženeš u Brokilonu - www.brokilon.cz), když si je u nich objednáš, neplatíš poštovný a dostaneš ještě slevu.

    Jak jsem se teď dívala, tak na bux.cz je k sehnání ještě Nakažení, první díl trilogie Písně čarodějky, to vyšlo u Fantom Print, druhý díl by měl vyjít snad někdy do konce roku u Epochy.

    Nedávno vyšel druhý díl série Zaklínačka Lota, ale první díl už asi neseženeš.

    Pak ještě vyšli od Neomillnerové sbírky povídek, ale to taky nevim jestli jsou ještě k sehnání.

    Jestli si chceš teda něco od Petry přečíst, doporučila bych ti tu Tinu Salo. Ta se mi asi líbí ze všech jejích knížek nejvíc. A navíc jak teď vychází má i hezčí obaly.

    Tak to je obšírný rozpor děl od Neomillnerové a jejich sehnání :D :D.

    OdpovědětVymazat
  3. Ou, tuším jsi kvůli tomu prošla internetový svět křížem krážem =D. Opravdu moc děkuju, alespoň mám tip pro rodiče na dárek k mému nadcházejícímu svátku. Ihned tedy googluju Tinu Salo a zase mám na mám wishlistu o knížku navíc. Ještě jednou teda díky =).

    OdpovědětVymazat
  4. Není vůbec zač. O Tině mám přehled, protože jednotlivé díly si dokupuju, abych je měla doma ;). Snad se ti bude líbít aspoň z poloviny jako mě :D.

    OdpovědětVymazat